Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla innych europejskich portów

Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla innych europejskich portów

Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla innych europejskich portów

Rzutki rozwój gdańskiego portu sporym zagrożeniem dla innych portów w Europie

Od dwóch lat port DCT w Gdańsku uzyskuje kolejne rekordy w przeładunkach, a zmiany te zaskakują wszystkich. Gdy kilkanaście lat temu zaczęto przy nim prace, to nikomu się nie śniło takim stanie rzeczy. W końcówce ubiegłego wieku zainicjowana została idea uruchomienia na terenie Gdańska prawdziwego kontenerowego terminala, ponieważ już wtedy dostrzegano duży potencjał w transporcie morskim. Do realizacji tak ambitnego projektu wybrana została spółka DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno projektem jak i kompleksowym postawieniem wszystkiego. W 2007 roku w czerwcu rozładowana została pierwsza jednostka, i od tego czasu zaczął się naprawdę szybki rozwój portu. Jednym z kluczowych etapów w jego wzrostu stała się możliwość bezpośredniego obsługiwania statków które przypływają z Azji. Tym sposobem port w Gdańsku już w roku 2010 mia 180 procent wzrostu, stając się dzięki temu jednym z najdynamiczniej rozwijających się portów na całym świecie. Wzrost ten wcale się nie skończył, i kolejne lata także skończyły się sukcesem.

Następny z milowych kroków był w roku 2011, gdy do portu zaczęły przypływać najdłuższe wtedy statki mające ładowność 15500 jednostek. Tym sposobem zaczął się on zaliczać do ekskluzywnego klubu głębokowodnych portów w Europie, co otwierało mnóstwo nowych możliwości, szczególnie mając na uwadze jego doskonałą lokalizację. Gdański port położony jest w takim miejscu, że może obsługiwać całą Europę Wschodnią i Środkową, i tak bardzo jak się da korzysta z takiej możliwości, przejmując coraz większą ilość towarów które są transportowane przez Morze Bałtyckie. Ostanie dwa lata to następne wzrosty, co już obecnie pozwala na konkurowanie z większością portów w tym regionie, czyli między innymi Rotterdamem oraz Hamburgiem. Jak ostatnio powiedział w wywiadzie wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu planuje, żeby umocnić jeszcze bardziej pozycję, i aby tego dokonać planowane są kolejne ważne projekty. Między innymi zaczęła się budowa jeszcze jednego terminala, którzy w dużym stopniu powinien powiększyć możliwości przeładunkowe i pozwoli na obsługiwanie jeszcze większej ilości statków.