Uroczyste rozpoczęcie w symboliczny sposób nowego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Otwarcie w symboliczny sposób nowego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.

Najistotniejszą metodą przewozu różnych materiałów między Chinami a Europą są potężne kontenerowce, mogące jednorazowo zabrać na swój pokład około dwudziestu tysięcy tradycyjnych kontenerów. Transport drogą morską ma wiele zalet, jest naprawdę tani i bezpieczny, a rozwinięta infrastruktura portowa daje rzeczywiście duże możliwości na obsługę transportowanych ładunków. Jednak jego główną wadą jest czas, gdyż przeciętnie na pokonanie trasy między portami potrzebne będzie parę tygodni. Z tego też powodu firmy spedycyjne szukają różnych sposobów na zwiększenie szybkości przewozu ładunków, na przykład wykorzystując do tego kolej. Jak pokazuje doświadczenie, transport specjalnie przygotowanymi pociągami ma liczne zalety, które będą się przyczyniać do jeszcze większej jego popularności. W pierwszej kolejności duże znaczenie ma czas, w wielu przypadkach odbiorcy nie będą mogli tak długo czekać na zamówione produkty, więc wybierali znacznie kosztowniejsze paczki lotnicze. Obecnie podróż kolejowego składu z Chin do Europy może potrwać maksymalnie kilkanaście dni, a równocześnie jest o tańsza o jedną trzecią od samolotu.

Pierwsze połączenia kolejowe z Chin do Polski uruchomione zostały już w roku 2013, składy dostarczały towary do Łodzi, a później musiały wracać puste. W czerwcu bieżącego roku zrobiony został kolejny ważny krok w handlowej wymianie pomiędzy Europą a Chinami, to znaczy w symboliczny sposób otwarty został współczesny Jedwabny Szlak. Tym symbolem był towarowy skład jadący z chińskiego miasta Chengdu do Warszawy, wiozący w 22 kontenerach elektronikę użytkową i samochodowe części. Symboliczne uroczystość otwarcia nowego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.
Pociąg wyruszył ze stacji początkowej 8 czerwca zeszłego roku i po przebyciu kilkunastu tysięcy kilometrów i dwunastu dniach podróży zameldował się w Warszawie. Wszystko wskazuje na to, że trasa ta może być chętnie wybierana przez odbiorców, ze względu na szybkość przewozu i dość niskie koszty. Dodatkowo polskie firmy dokładają starań, żeby pociąg nie wracał pusty jak dotychczas, ale wypełnione artykułami spożywczymi z Polski, między innymi sokami, owocami czy też wyrobami cukierniczymi. Tym sposobem ogólne koszty transportu mogą się sporo zminimalizować, a to z kolei da jeszcze więcej konkurencyjności składom kolejowym.